הפעם האחרונה ששלחנו את "מצב ה-SEO" היה ב-27.09.
מאז היו הרבה עדכונים מעניינים בתחום אבל... הראש שלנו היה במקום אחר.
 
נשמח אם תוכלו להשיב למייל הזה ולתת לנו פידבק: האם תרצו שנחזור לעדכן אתכם באופן שוטף בידיעות מעולמות ה- SEOAI וחדשות מה-"שכונה" שלנו בישראל.
 
בינתיים, בואו נתחיל עם מספר ידיעות..

הידיעה הראשית

והפעם אני רוצה לפתוח בדברים שקורים בגוגל בחודשים האחרונים:

העדכונים האלגוריתמים:

עדכון Killer Whale

אולי אתם לא מודעים בכלל לעובדה שהיה עדכון כזה, אבל באמצע יולי הוא הושק. באותה תקופה החלו שינויים מאסיביים בתוצאות החיפוש בזמן שגוגל שחררה הצהרה – "לא העלינו עדכונים חדשים".

בגרף מזג האוויר של 'כליום' ניתן לראות עד כמה מאסיביים היו השינויים בתוצאות החיפוש בישראל מרגע שהעדכון הזה עלה (ולמעשה עד היום התוצאות נמצאות בתנודתיות מתמדת):


 
האם גוגל שיקרה?
לא בדיוק.


עדכון ה-'Killer Whale' , או בשמו העברי 'קטלן', הוא באמת לא עדכון המשפיע באופן ישיר על דירוגים בתוצאות החיפוש, אבל מצד שני אין ספק שההשפעה שלו הורגשה באופן מאסיבי - אפילו פעמיים:

  • פעם ראשונה בזמן השקתו באמצע יולי  
     
  • ופעם נוספת כחלק מעדכון התוכן המועיל השלישי בספטמבר (אשר עשה ב-'קטלן' שימוש לראשונה באמצעות E.E.A.T. למי שמכיר).


'קטלן' הוא למעשה עדכון ה-DATA הגדול ביותר שנעשה ב-'כספת' (Vault) של גוגל הנקראת גם: Knowledge Graph. שני השינויים הגדולים ביותר שעדכון 'קטלן' הביא עמו הם:

  1. לאחר השקתו, גוגל החלה להסתמך פחות על וויקיפדיה להוספת מידע על אנשים ב-'כספת'.

    היא התחילה לאסוף אינפורמציה ממקורות מידע נוספים – אם לפני יולי 77.7% מהמידע על אנשים היה מוויקיפדיה, אחרי העדכון האחוזים ירדו רק ל- 50.4%.
     
  2. העדכון הזה היה ברובו על ישויות מסוג 'אנשים'.

    כלומר גוגל שמה יותר דגש על מותג אישי (Personal Brand) בעדכון הזה מאשר על כל דבר אחר. אפילו בספר ההוראות למדרגי האיכות שלה, גוגל שמה על כך את הדגש ושינתה במספר מקומות את המונח 'אתרים' ל- 'בעלי אתרים'.

 
השלב המתבקש הבא הוא שגוגל תעשה ריענון מאסיבי גם למידע ב-'כספת' על עסקים ולשינוי כזה יש פוטנציאל לזעזע את הדירוגים של אתרים בתוצאות החיפוש אפילו יותר.


4 העדכונים המשפיעים ישירות על הדירוגים – 'ליבה', 'תוכן מועיל', 'סקירות' ו-'ספאם' (קישורים)

מכיוון שכולם כבר אמורים להכיר את ארבעת העדכונים האלה ומה הם עושים, אני לא ארחיב.

הדבר המעניין הוא שאחרי 4.5 חודשים של שקט, גוגל החלה לשחרר את העדכונים האלה בקצב מסחרר כאשר מה- 22.08 ועד היום (80 יום בלבד) שוחררו לא פחות מ-6 עדכונים (הרבה פעמים שניים מהם רצו במקביל).

שלושה מתוך השישה הם עדכוני ליבה, שיצאו בתאריכים הבאים:

  • 22 באוגוסט
  • 05 באוקטובר
  • 02 בנובמבר

לרוב עדכוני ליבה הם בהפרשים של חצי שנה האחד מהשני ולכן שלושה שהושקו בפרק זמן של פחות משלושה חודשים הוא בהחלט חריג. היום אנחנו יודעים לומר שכנראה עדכון הליבה האחרון הושק בעקבות באג שעלה עם עדכון הליבה באוקטובר.

 
הבאג של גוגל

אומנם הניסוח של גוגל היה מעט יותר מעודן מ-"הרסנו את התוצאות" (הם קראו לזה "הדירוג חווה בעיה מתמשכת"), אבל בפועל במשך 26 ימים באוקטובר, אתרים רבים חוו ירידת טראפיק הקשורה לרכיב תקול שעלה עם עדכון הליבה באוקטובר.

גוגל מתייחסים רק לטראפיק שנפגע ב- Discover, אבל מכיוון שהכל קשור אחד לשני אני בהחלט יכול לומר לכם שגם הטראפיק הרגיל שלכם כנראה השתנה בעקבות אותו הבאג:

https://status.search.google.com/incidents/fCUAy6TvbDMkkLAGcwkj

רכיב הבינה המלאכותית SGE של גוגל מגיע ל-120 מדינות:

אפשר לומר ש- SGE (Search Generative Experience) הוא הדבר הכי חם היום בגוגל ומה שעד ה-08 לחודש היה בגדר ניסוי, מתרחב למעל 120 מדינות וטריטוריות (ישראל עדיין לא ברשימה).

ניתן לקרוא את הידיעה הרשמית של גוגל בקישור המצורף:

https://blog.google/products/search/google-search-generative-ai-international-expansion/
 

לאן כל השינויים לוקחים את עולם ה-SEO?

שנת 2024 הולכת להיות שנת המפנה הגדול שבו גוגל תשיק מספר רכיבי AI לחיפוש ומי שלא יכין את עצמו לשינויים הקרובים, עשוי לקבל פחות טראפיק אורגני (ובאורגני הפעם, הכוונה שלי היא לטראפיק מהתוצאות הרגילות וגם מרכיבי ה-AI החדשים שיתווספו לחיפוש).

במייל הקודם של מצב ה-SEO, שכותרתו הייתה: "📝 מצב ה-SEO: גוגל תשנה את המודל עסקי - תפסיק להיות מנוע חיפוש ו... (ועוד 8 ידיעות)" הזכרתי מספר פרוייקטים נוספים של AI שישתלבו בקרוב בחיפוש.

נראה שהשינויים הרבים שאנחנו עדים להם לאחרונה בגוגל – עדכון המידע ב- Knowledge graph וריבוי העדכונים האלגוריתמיים – הם עוד צעד אחד של הכנת הקרקע ל-AI.
 
ביום חמישי ה-16.11 אנחנו נקיים מפגש ובו נדבר על כל השינויים האחרונים בגוגל ואיזו השפעה תהיה להם על קידום אתרים אורגני.
 
ניתן להצטרף בחינם בקישור המצורף:

https://us06web.zoom.us/meeting/register/tZEpf-irqj8iGNPX-lAV9419AuP3dntl1l8n

 

עוד ידיעות SEO ו-AI

סוכני ה- AI בדרך אליך

וגם זה קורה לאחרונה – הכירו את ה-GPTs!

מעכשיו כל אחד יכול להשתמש ב- ChatGPT על מנת ליצור לעצמו סוכן AI אישי או במילים אחרות ChatGPT בהתאמה אישית לביצוע משימות היום-יום, שליפת מידע ויישומיים נוספים.

תוכלו לשתף את ה- GPT שיצרתם עם המשפחה, קולגות בעבודה או כל מי שזה רלוונטי עבורו. בהמשך, OpenAI מתכננת להשיק חנות שבה ניתן יהיה למצוא את ה- GPTs השונים שיצרה הקהילה. מתן האפשרות לכל אחד שרוצה ליצור פונקציונאליות מותאמת אישית באמצעות GPTs מן הסתם תקפיץ את "המניות" של ChatGPT בעיני הקהל.

אני מניח שהעובדה שגוגל ואמזון השקיעו לאחרונה מיליארדים בחברת anthropic (מפתחת הצ'ט בוט המתחרה Claude) תרמה למהלך הזה למניעת נטישה של משתמשים קיימים ויצירת חשיפה לכמה שיותר משתמשים חדשים.
 
ניתן לקרוא את המאמר בבלוג של OpenAI:

https://openai.com/blog/introducing-gpts

 

כליום ניוז: חדשות SEO מהשכונה 

בשוק המקומי שלנו נוצרה מציאות חדשה בעקבות המלחמה כאשר עסקים רבים מושבתים.

מכיוון ששוק האונליין צפוי להיות הראשון שיתאושש, רבים מחפשים קורסים ואינפורמציה על עולמות השיווק האינטרנטי, שיעזרו להם להקים עסק אונליין.

לאחרונה, אנחנו ב-'כליום' העברנו סדנת בוטסטרפינג להקמת עסק אינטרנטי שיעשה הכנסה של 10,000 ₪ ב-4 שבועות, שמול העביר סדנת בניית נכס דיגיטלי "Over the Sholder", אמיר הרדוף חזר על סדנת "עד ואחרי המיליון הראשון" והשוק הציע מספר כנסים שיכולים לעזור לכם לעשות את המעבר לאונליין.
 
למטה תמצאו 2 אירועים קרובים שאני יודע עליהם (אחד שלנו 😊):

  1. ביום חמישי ה-16.11 יעל גלזר תעלה עם ההדרכה החינמית:
    "איך לבנות וובינר עוצמתי שמוכר גם בתקופת משבר?"

    תוכלו להירשם בקישור הבא:
     חוקים לוובינר אחד שמוכר ב- 5 ו-6 ספרות
     
  2. אנחנו ב-'כליום' עולים עם סדנה חד-פעמית:
    "סדנת USO – מאנונימי למותג בגוגל בשבועיים"

    תוכלו להירשם בקישור הבא:
    איך לקבל עשרות אלפי חשיפות בגוגל אורגני בלי לעשות קידום אתרים

     

עומר