לכבוד חגיגות ה-25 של גוגל השבוע יש לנו ניוזלטר עשיר בעדכונים דרמטיים או סתם מעניינים. אז בואו נתחיל..
הידיעה הראשית
האם גוגל בדרך להפוך ממנוע חיפוש לעוזר AI אישי?
אם אתם עוקבים אחרי הנעשה בגוגל, יש תחושה שהדבר היחידי שמדברים עליו במערכת הוא להפוך את מנוע החיפוש של החברה למודרני יותר עם רכיבי AI. נראה שמדובר כמעט באובססיה של גוגל "לנצח את המתחרות שלה בתחום" על מנת להישאר רלוונטית.
כמעט שנה עברה מאז ש- ChatGPT פרצה לחיינו והאיום על גוגל עדיין מוחשי.
ההשקה המהירה של BARD בפברואר כמוצר "חצי-אפוי", שהביא תוצאות שגויות כבר בדקות הראשונות לחשיפתו, לא תרמה למניית גוגל (שצנחה ביומיים שאחרי בכ- 12%):
https://www.investors.com/news/google-stock-falls-after-googles-bard-ai-ad-shows-inaccurate-answer/
https://www.npr.org/2023/02/09/1155650909/google-chatbot--error-bard-shares
בניוזלטר ששלחתנו בתחילת מרץ הבאנו מהדברים של פול בוחייט (עובד בכיר לשעבר בגוגל), שאמר:
"אפליקציות אלה (צ'אט בוטים AI) עשויות להרוג את החיפוש בדיוק כפי שהחיפוש באינטרנט בזמנו הרג את השימוש בדפי זהב".
היו מי שגיחכו כאשר פרסמנו אז את הידיעה שגוגל עשויה להיעלם בתוך שנה, אבל כחודש אחרי - כאשר חברת סמסונג שקלה לא לחדש שיתוף פעולה של 12 שנים עם גוגל ולעבור אל BING (בגלל יכולות ה- AI שלו) - היה ברור שכבר לא מדובר באמירה סתמית:
https://www.forbes.com/sites/martineparis/2023/04/17/google-160-ai-staffers-shocked-that-samsung-apple-phone-exclusive-at-risk/
עם לא מעט חודשים מאתגרים מבחינתה, גוגל הצליחה להשיג מספר ניצחונות:
- הסרת האיום של סמסונג לסיים עמה את ההתקשרות ולהמשיך את החוזה (במאי השנה).
https://www.theverge.com/2023/5/19/23730368/samsung-google-bing-default-mobile-search-engine
- השקת BARD במדינות נוספות + הוספת יכולות חדשות במהלך יולי (שהביא לעליה של 4% בערך המניה של החברה).
https://blog.google/products/bard/google-bard-new-features-update-july-2023/
- שילוב BARD בשירותים נוספים של גוגל – מפות, גימייל, תמונות ועוד – כפי שגילינו מהרצאתו של גארי איליס מכנס PubCon באוסטין מה- 21 לספטמבר (עוד על החשיפות מ- PubCon בהמשך).
על אילו פרוייקטים של AI גוגל עובדת:
כבר חודשים שגוגל עובדת על עשרות פרוייקטים של AI במקביל.
המעניינים מביניהם הם:
פרוייקט MAGI – כרגע עדיין לא ברור אם מדובר במנוע חיפוש חדש לחלוטין על טהרת ה- AI, שיתחרה במנוע החיפוש הרגיל של גוגל.
מה שכן ידוע הוא ש-160 מהנדסים מועסקים היום בפרוייקט MAGI - רכיב חיפוש מבוסס "שיחה" בדומה ל- ChatGPT. הוא מיועד בין השאר לאפשר למשתמשים לרכוש מוצרים ישירות מהחיפוש, ללא הצורך לעבור באתר כלשהו, מה שאומר שהוא ישפיע גם על אתרי איקומרס, גם על פרסום ממומן וגם על SEO.
המטרה היא ש-MAGI "תכיר" כל משתמש אינטימית ותדע להביא לו תוצאות מותאמות אישית באופן ויזואלי, שיקל על השימוש.
בפועל אם הפרוייקט השאפתני יצליח, יתכן שנראה הרבה פחות טראפיק אורגני לאתרים מגוגל, אבל יותר טראפיק שמגיע מרכיבי AI.
כנראה שהשלב הבא של SEO יהיה לעבור ל- search engine AI optimization.
BARD – בארד הוא צ'אט בוט שלהבדיל מ-MAGI יציג תשובות טקסטואליות ויתמקד פחות בהיבטים הויזואליים.
ממש לאחרונה הוא שולב עם הדאטה של עוד שירותים בגוגל מה שכבר היום הופך אותו לעוזר AI אישי.
מספר שימושים אפשריים עם בארד בשילוב שאר השירותים של גוגל כוללים:
- קבלת הוראות הגעה ליעד כלשהו בשילוב עם גוגל מפות,
- תיאור טקסטואלי של תמונות בשילוב עם גוגל LENS,
- מציאת סרטונים רלוונטיים מיוטיוב לבקשת המשתמש,
- איתור אינפורמציה מתוך ג'ימייל ומסמכי גוגל (DOCS) ויצירת התרעות למשתמש,
- ועוד.
כמו שכבר ציינתי קודם ההתחלה של בארד הייתה מאכזבת, אבל עכשיו גוגל שיפרה באופן משמעותי את מודול השפה שלו (PaLM 2) והתוצאות הפכו להיות הרבה יותר טובות.
אחד הדברים הטובים שהתווספו לבארד לאחרונה הוא "אימות העובדות" – ניתן לקבל ממנו אינדיקציה לכך שהתשובות שלו הן אמיתיות (לפחות לפי הדאטה הקיים בגוגל) או אם מדובר באינפורמציה שאינה מאומתת.
אם עדיין לא התחלתם "לשחק" עם בארד, מציע לכם לבדוק אותו:
https://bard.google.com/
פרוייקט התאומים (GEMINI) – במקרה הזה מדובר במודל שפה חדש ש- DeepMind מפתחת עבור גוגל על מנת להשיג תוצאות טובות יותר מאילו של OpenAI ו- ChatGPT.
הפרטים בנוגע לפרוייקט נשמרים קרוב מאוד לחזה בגוגל, אבל בכל אופן הצלחנו ללקט מספר ידיעות:
- GEMINI הוא מולטי-מודל עם יכולות לעבד טקסט ותמונות.
באחד הראיונות של מנכ"ל גוגל הוא רמז על כך ש-GEMINI יזכור דברים ויוכל לעזור בתכנון ומתן נימוקים.
- GEMINI יוכל לחבר אליו כלים ו- API-ים שונים, מה שכנראה מרמז על כך שהוא יהיה מקיף וגדול יותר מכל מודל שפה קיים, כולל זה שמשמש היום את ChatGPT.
אפילו סם אלטמן (מ- ChatGPT) צייץ על הידיעה בנוגע ל- GEMINI לאחר שקרא את המאמר בקישור המצורף (ולא הגיב לשאלה המתריסה של אילון מאסק לציוץ):
https://www.semianalysis.com/p/google-gemini-eats-the-world-gemini
- מספר חברות נחשפו לאחרונה ל- GEMINI ונראה שהתוצאות היו משביעות רצון. ייתכן שזה מעיד על השקה קרובה שלו בהיקפים רחבים יותר.
https://www.theinformation.com/articles/google-nears-release-of-gemini-ai-to-rival-openai
- מנכ"ל גוגל אמר על GEMINI שהוא יגרום לצאט בוטים אחרים להיראות "בסיסיים" לעומתו בשל היכולות שלו לשלב טקסטים, תמונות ויכולות אנליזה והוסיף שגרסאות עתידיות שלו יהפכו ל-"עוזרים אישיים אוניברסליים מדהימים", שיעזרו לנו בתחומים כמו עבודה, טיולים ובידור.
אז מה דעתכם - התשנה גוגל את עורה?
עוד ידיעות SEO ו-AI
קישורים כבר לא מקום 3 בחשיבותו לדירוג בגוגל
אם אתם רוצים תמריץ נוסף להפסיק לבזבז כסף על קישורים לצורך SEO, חברת 'FirstPageSage' מפרסמת את המחקר של הגורמים המשפיעים על דירוג מיקומים בגוגל והשפעת הקישורים ממשיכה לרדת:
פרמטר הקישורים מופיע במקום השלישי בחשיבותו (לא ע"פ גארי איליס מגוגל שנדבר עליו בהמשך), אבל עדיין מאבד עוד קצת גובה בהשוואה למחקר הקודם של החברה.
סיכום כל הפרמטרים של תוכן מגיעים במחקר הנוכחי ל-61%: עליה של בערך 5% בהשוואה לשנת 2022.
נכנסו "לעוגה" שני פרמטרים חדשים – "רעננות" התוכן ואמינותו.
אם הייתם בשידורי הלייב של 'כליום' בוודאי שמעתם אותנו מדברים על חשיבותם של התוכן וחוויית המשתמש ואכן לפי התוצאות למעלה נראה שהם אחראים היום ל-82% מהפרמטרים לדירוג בגוגל.
עדכון התוכן המועיל 3 "זורע הרס" בתוצאות החיפוש
עדכון התוכן המועיל השלישי של גוגל לא מפסיק לייצר באזז ברשת עם עוד ועוד בעלי אתרים שמתלוננים על ירידת טראפיק לתכנים איכותיים.
גם אצלנו בישראל "הבלגן חוגג" כאשר אתרים מסוימים מתברגים גבוה בלי סיבה נראית לעין ואחרים צוללים במיקומים. קחו לדוגמא את התוצאות של המונח 'קידום אתרים':
האתר של סאו-ישראל הוסיף ב-24 חודשים רק 4 פוסטים חדשים בבלוג ורובם לא ארוכים במיוחד.
גם ל- seowise לא נוסף תוכן חדש כבר 3.5 חודשים (שלא לדבר על כך שאין בו הרבה תוכן איכותי מלכתחילה). ולמרות הנאמר שני האתרים האלה מופיעים במקומות השני והרביעי בהתאמה.
בין אם אתם מרוצים מתוצאות העדכון או לא, ג'ון מולר אמר (למרות התלונות הרבות בעולם) שלגוגל אין כוונה להחזיר את הגלגל אחורה:
ניתן לקרוא עוד תגובות במאמר הבא מתוך אתר "השולחן העגול":
https://www.seroundtable.com/google-helpful-content-update-staying-36102.html
טיקטוק מוסיפה מנוע חיפוש וקוראים לו גוגל?
בטוויטר הופיע ציוץ המציג את המנוע של גוגל ב-tiktok:
https://twitter.com/MattNavarra/status/1704109618123657396?s=20
אם זה אמיתי, זה יהיה מפתיע מאוד בהתחשב בעובדה שמשתמשים רבים של יוטיוב (בבעלות גוגל) החליטו לנטוש אותה ולעבור ל-טיקטוק.
כל השיתופים המעניינים והחשיפות של גארי איליס מכנס PubCon
גארי איליס מגוגל סיפק לנו לא מעט כותרות מהכנס בשבוע שעבר:
- מבנה URL טוב הוא קריטי לדירוגים – המלצתו הייתה לא להוסיף hashtag (הסימן #) ב-URL-ים באתר.
- גוגל מייחסת חשיבות רבה לתג קנוניקל ומנסה להתחשב בו.
- https סופר חשוב לדירוגים – אם עדיין אתם משתמשים בפרוטוקול http זה הזמן לעבור.
- מפות אתר (sitemaps) הן הדרך השנייה בחשיבותה עבור גוגל לאתר דפים חדשים באינטרנט – אם אתם לא יכולים לקשר חיצונית/ פנימית לדף באתר שלכם, שימוש במפת אתר יוכל לגרום לדף להתאנדקס ולהיות מדורג בתוצאות החיפוש.
- שימוש בתפריט "המבורגר" או באלמנט מסוג "אקורדיון" באתר הוא לגמרי בסדר מבחינת גוגל ולא ייחשב כתוכן "מוסתר" (בשימוש סביר כמובן).
- האם גוגל משתמשת במידע הקלקות לדירוגים? בגדול כן כחלק מאלגוריתם ראנק-בריין.
- אם נפגעתם בעדכון ליבה עדיין ניתן להשיג טראפיק נוסף לאתר עם תיקונים שאתם מבצעים בו.
גם אם לא "תחלימו" מהפגיעה הישירה עד להשקת עדכון הליבה העוקב, לגוגל יש הרבה אלגוריתמים אחרים שיכולים לתרום לטראפיק באתר שלכם – תיקונים רלוונטיים עבורם יכולים להביא תוספת לטראפיק בין עדכוני ליבה.
- ל- Core web vitals יש השפעה מינורית על דירוגים.
- דומיינים ישנים שתפסתם (dropped domains) לא "מורישים" לאתר החדש סיגנלים שתורמים לדירוג בגוגל.
- חשיבות הקישורים מוערכת יתר על המידה – פרמטר הקישורים כבר מזמן לא נמצא בין שלושת הסיגנלים המובילים לדירוג בגוגל.
גארי הוסיף שאין רשימת סיגנלים אוניברסלית לכל סוגי התוצאות, כלומר ייתכן שיהיה אתר אחד שידורג בראש התוצאות בגלל פרמטרים מסוימים ואתר אחר בגלל פרמטרים אחרים.
הוא הציג את התוצאה הראשונה עבור המונח Porsche cars, שעולה במקום הראשון בלי אף קישור חיצוני או פנימי, רק בגלל שגוגל החליטה שהדף הזה הוא הרלוונטי ביותר (לאחר שמצאה אותו ב- sitemap).
תוכן מבחינתו ממשיך להיות הסיגנל הראשון והפרמטר החשוב ביותר לדירוג בגוגל.
- האם צריך לסמן תוכן AI עבור גוגל? לא ממש לגוגל לא אכפת כיצד יוצר התוכן כל עוד הוא משרת המשתמשים.
הפעלה קולית ל-ChatGPT בקרוב
וכל מילה נוספת מיותרת...
https://techcrunch.com/2023/09/25/openai-chatgpt-voice
כליום ניוז: חדשות SEO מהשכונה
תקופת החגים מתאפיינת בשוק המקומי בפחות ידיעות, אז הפעם החלטנו לשתף בחלק מהדברים שקורים אצלנו במערכת 'כליום':
בין 30% ל- 33% מהתוצאות בדף הראשון בגוגל שייכות ללקוחות 'כליום'
את הנתון הנחמד הזה ציין בפני א' אחד האנליסטים בחברה לפני מספר שבועות – שלושה אתרים של מקדמי אתרים, המופיעים בדף הראשון (שניים מתוכם אפילו בחמישייה הראשונה), שייכים למשתמשי 'כליום'.
אחד משלושת האתרים הוא כמובן seowise, שלאחרונה חשפנו בפני מספר לקוחות והאנליסטים בחברה מה בדיוק עשינו על מנת להתברג איתו בדף הראשון.
לאחר החשיפה, באחת הפגישות שלנו, שאל אותי א' אם לדעתי יש אפשרות לשחזר את ההצלחה של seowise עם אתר "של עסק סטנדרטי" בתחום שאינו קידום אתרים.
כמובן שנעניתי לאתגר ולקחתי אתר "אמיתי" שבו שילבתי בין שתי טכניקות קידום:
- שיטת הקידום שיישמנו באתר seowise.
- טכניקה שיישמנו כחברת קידום לפני עשור עבור אחד המותגים המובילים בישראל.
הטכניקה השנייה הביאה אז בתוך ימים אלפי גולשים לאותו מותג מוכר ולאחר זמן קצר תוספת של 13% לטראפיק הכולל באתר שלו (כ- 14,500 גולשים חדשים בחודש).
מודה שעניין אותי לדעת מה יהיה האפקט של אותה השיטה על אתר קטן שמתחיל כמעט מאפס (270 גולשים אורגניים בחודש).
אני חייב לציין שהתוצאה הפתיעה גם אותי, ב- 7 שבועות בלבד האתר הקטן גדל מ- 10 גולשים אורגניים מגוגל ביום ל- 118 גולשים אורגניים מגוגל ביום – פי 11.8 ועוד בתקופת החגים:
אתם מוזמנים לחפש בגוגל את הביטוי: נקודות תקשורת מקרבת ולהתרשם מהאתר.
אחרי שתראו במה מדובר, נשמח שתצטרפו אלינו ב- 16.10 בשעה 20:00 לשידור לייב שבו אנחנו נפרט מהי הטכניקה שעבדה לפני עשור ומסתבר שעדיין עובדת היום 😊
מצורף הקישור להירשם ל-Live:
https://us06web.zoom.us/meeting/register/tZwvf--ppz4jGtejalI4ePKk0SQUWRwuor0I
עדכון 'ארתור' עדיין לא הסתיים, מה עוד צפוי החודש?
הרבה לקוחות 'כליום' שאלו אותי בנוגע לקצב עדכוני הפיצ'רים החדשים והשינויים שעולים ב-'כליום' בשבועות האחרונים.
כן, עדכון 'ארתור' (השם שלנו למעבר לגרסה 8 של המערכת) עדיין לא הסתיים ומאז שהחל ב- 28 למאי ועד היום עלו כבר עשרות פיצ'רים חדשים ושיפורים למערכת.
שני דברים שעלו השבוע:
- ריכוז כל המידע על מילת מפתח והאם כדאי לקדם אותה (גישה מטבלת המיקומים):
פתיחת השורה של המילה הרלוונטית בטבלת המיקומים תציג את הפרטים הבאים:
- גרף המיקומים שלכם לאורך זמן
- גרף כמות החיפושים בגוגל לאורך זמן
- השינוי החודשי שלכם במיקומים
- הקושי מבחינת מידת התחרות הקיימת
- כמה טראפיק נוסף תוכלו לקבל אם תגיעו למקום הראשון עם מילת המפתח
- מה השווי הכספי של הטראפיק כאשר תגיעו למקום הראשון
- היסטוריית המיקומים שלכם ב-90 הימים האחרונים
- רשימת המתחרים שנכנסו לעמוד הראשון ב-90 הימים האחרונים
- מערכת פילטור חדשה מעל לטבלת המיקומים:
מצב ברירת המחדל היא הצגת כל מילות הפרוייקט, אבל בלחיצת כפתור תוכלו להציג רק:
- מילים במיקום 1
- מילים מדורגות בדף הראשון בגוגל
- מילים מדורגות, אבל לא בדף הראשון בגוגל
- מילים שאינכם מדורגים עבורם ב-100 התוצאות הראשונות
- וגם ריכוז של כל הפילטרים הנוספים תחת ‘more filters’
- בהמשך השבוע אנחנו מתכננים לסיים להעלות אזור חדש בשם ‘Performance & Engagement’ לחברי ה- ‘Inner Circle’ (עוד על זה בידיעה הבאה).
האזור החדש ירכז את כל הפרטים על התנהגות הגולשים באתר שלכם ממקורות הגעה, סוגי מכשירים, זמן שהייה, כמות דפים נצפים לביקור וגם... פרמטר אחד שימושי במיוחד שגוגל הסירו במעבר לאנליטיקס 4.
פרטים נוספים בקרוב...
מה זה מועדון ה- ‘Inner Circle’ ואיך מצטרפים?
נתחיל קודם מ-"מהו מועדון ה- InnerCircle".
מדובר במועדון חברים המספק שירותים נוספים – בין השאר, החברים יקבלו חבילות 'כליום' עם פיצ'רים בלעדיים, ליווי אישי שלי בנושאי קידום ושיווק, תכנים בלעדיים באזור skool ובהמשך הכוונה היא להרחיב את הפעילות למפגשי מאסטרמיינד ועוד.
המועדון מתוכנן להיפתח באופן רשמי ב- 05.11 וניתן להצטרף אליו ע"י הזמנה בלבד!
מהם הפיצ'רים הנוספים שמקבלים החברים?
הפיצ'רים הבלעדיים שכבר עלו כוללים את:
- Buckets – כלי המאפשר לבחון את התנועה לאתרים (האתר שלך או אתרי מתחרים) לאורך זמן לפי נישות ספציפיות. באמצעות הכלי ניתן להגיע למידע עסקי ותובנות שלא מתאפשרות בדרך אחרת.
- GoldDigger – כלי שמאתר עמודים באתר שלך עם פוטנציאל גבוה להיות מדורגים עבור מילות המפתח בפרוייקט, שכרגע אין לך בהן מיקומים.
- איתור עמודים באתר עם טייטלים בעייתים שיש לתקן.
- דשבורדים ודוחות בלעדיים.
- פתיחת כמות פרוייקטים גדולה בקליק.
- ‘Performance & Engagement’ – האזור החדש שהזכרנו קודם, יעלה אף הוא רק עבור חבילות ה- innerCircle.
- כלי AI חדשים ופיצ'רים נוספים מתוכננים לעלות בחודשים הקרובים.
מי יכול להצטרף?
המטרה שלנו היא לצרף רק את ה- 1% של אנשים שמגדירים את עצמם כ-"משוגעים" על SEO ושיווק אינטרנטי אשר מעוניינים להגדיל את העסק שלהם באונליין.
אם אתם חושבים שאתם עונים להגדרה, תוכלו לכתוב לנו ולספר לנו עוד קצת על עצמכם, על העסק שלכם ולמה אתם רוצים להצטרף למועדון 😊
את הפרטים יש לשלוח למייל של שירות הלקוחות (דרך טופס צור קשר) ואל תשכחו לצרף את פרטי ההתקשרות שלכם כדי שנוכל לחזור אליכם..
עומר